Skip to content

Hoe TableTop OMS retailers helpt duurzamer te zijn 

Door de consument in alle fasen van het aankoopproces accurate en complete informatie te bieden worden alleen de juiste producten gekocht en vermindert de stroom retouren. Door de consument keuzes te geven in bezorgopties kan deze bewust sturen op efficiënte en duurzamer distributie van de pakketten. Veel van deze ‘features’ hebben een goed, maar vooral wendbaar, IT-fundament nodig. Waardoor het mogelijk wordt de duurzaamheidsstrategie uit te voeren met beperkte investeringen en korte implementatietijd. TableTop OMS is hierbij van onschatbare waarde. 

TableTop zorgt voor actuele voorraadinzage, in iedere stap van de buyer-journey 

Om de consument te helpen duurzame keuzes te maken dient deze goed te worden geïnformeerd over of artikelen voorradig zijn en waar deze artikelen zich bevinden. Niet voorradige artikelen die mogelijk nog een lange route moeten afleggen hebben doorgaans niet de voorkeur. Voorradige artikelen die beschikbaar zijn voor directe verzending wel. Artikelen die beschikbaar zijn in een filiaal in de buurt (Ship-from-Store, Click-and-collect) hebben misschien wel de grootste voorkeur. Ja, deze hebben al een deel van de route afgelegd, maar een uiteindelijk fysieke aankoop leidt tot beduidend minder retouren. En het filiaal inzetten als mini-distributiecentrum zorgt voor meer efficiëntie en duurzaamheidsvoordelen: er is minder karton en plastic nodig voor de last-mile.  

Concreet heeft TableTop OMS van iedere voorraad- en verkooplocatie de actuele voorraadstanden, inclusief voorraad van evt. derde partijen en gaat daarmee verder dan bijvoorbeeld een ERP. Van deze voorraad kan met business rules worden bepaald wat de zichtbaarheid ervan wordt. In de online kanalen (e-commerce, marketplaces, advertising) wordt de (lokale) voorraad real-time zichtbaar gemaakt. 

Beschikbare TableTop modules en concepten ten behoeve van voorraadinzage 

  • Inventory met (virtual) stock en business rules 
  • 3rd party stock adapters 
  • Realtime API voor e-commerce frontend met voorraad op winkelniveau, openingstijden, store locator. 

TableTop zorgt voor weergave van de levertijden en het betrouwbaar nakomen hiervan 

De consument is vaak bereid te kiezen voor langere (duurzamer) levertijden, mits deze wel betrouwbaar zijn. Het uitgesteld laten aankomen van het pakket of de winkelafhaling wordt graag gepland op de vrije of thuiswerkdag, dit niet laten slagen leidt tot frustraties en onnodige extra vervoersbewegingen.  

TableTop geeft over een samenstelling van artikelen (de winkelwagen) de haalbare levertijd aan. In combinatie met de vervoer- of afhaalkeuze van de consument leidt dit tot een “delivery promise”. TableTop koppelt de gedane belofte aan de order en werkt deze door in de operationele uitvoering. TableTop geeft stuurinformatie voor afwijkingen van de belofte, d.m.v. “orders-at-risk”. Hiermee kan de belofte betrouwbaarder worden gemaakt en door goede communicatie te initiëren wordt frustratie bij consument voorkomen. 

Beschikbare TableTop modules en concepten ten behoeve van levertijdcommunicatie & -bewaking 

  • Delivery Promise op basis van dry-run allocatie 
  • Order management met Order SLA "orders-at-risk" 

TableTop zorgt voor slimme voorraad-allocatie 

Wanneer een order uiteindelijk is geplaatst dient deze te worden ‘gesourced’. Ook in dit proces helpt TableTop bij het realiseren van een duurzamer keten.  

Wanneer is gekozen voor winkelafhaling (click-and-collect) of een lokale (fiets)koeriersdienst wordt in principe uitgegaan van de voorraad van het betreffende filiaal.

Wanneer een order uit meerdere artikelen bestaat en deze niet allemaal beschikbaar zijn op één logistieke plaats of winkel zorgt TableTop voor de meest efficiënte allocatie die leidt tot de minste split-shipments.  

Wanneer een retailer werkt met vaste rijroutes en bevoorradingsdagen kiest TableTop filialen die op het pad zijn en laat consumentenorders ‘aankleven’ bij de reguliere bevoorrading.  

In het toewijzen van orders aan filialen wordt ook de verkoopvoorspelling van dat filiaal meegenomen, op basis van historie en eventueel uitgebreid met een voorspellend model. Een artikel waarbij de kans op fysieke verkoop hoog is heeft een lagere prioriteit voor toewijzing aan online orders. Dit scheelt weer transport en levert een hogere winstmarge. 

Beschikbare TableTop modules en concepten ten behoeve van allocatie 

  • Allocation met business rules 
  • Allocatieregels gebaseerd op verkopen 
  • Allocatieregels gebaseerd op locatie eigenschappen 

TableTop zorgt voor efficiënter retourneren 

TableTop maakt logistieke functionaliteit beschikbaar op winkelniveau, waarmee ook hier een retour kan worden aangenomen en verwerkt. Artikelen kunnen – na controle – weer worden toegevoegd aan de winkelvoorraad, wat transportbewegingen elimineert. Het OMS kan zelfs sturen in de retouradressen; waarbij een filiaal ook kan functioneren als een ontvangstlocatie voor een opgestuurde retour. Op basis van voorraadniveaus en behoeften wordt bepaalt wat het beste retouradres voor de artikelen is. 

Beschikbare TableTop modules en concepten ten behoeve van retourneren 

  • Store Assistent (scanner & tablet)